Istoric

Festivalul și Concursul Internațional George Enescu a fost înființat în 1958 ca semn al recunoașterii geniului enescian, pentru a omagia viața și creația marelui compozitor român. Festivalul a avut deschiderea oficială în data de 4 septembrie 1958, la trei ani după moartea lui George Enescu, marcând debutul celei mai importante manifestări muzicale internaționale găzduite de România. Urma să se desfășoare din trei în trei ani, fiind însoțit de un concurs internațional în primele 5 ediții, întrerupt ulterior și reluat odată cu ediția din 1991.

Primele ediții ale acestui Festival și Concurs au reunit nume sonore ale vieții muzicale internaționale printe care amintim pe Lord Yehudi Menuhin, David Oistrach, Sviatoslav Richter, Herbert von Karajan și multi alții care prin participarea lor au contribuit la creșterea renumelui acestui eveniment al Europei de Est. Conducatorii politici ai vremii au înțeles că prin organizarea Festivalului se va crea o imagine metaforică a lumii comuniste, imagine care cu timpul s-a dovedit a fi falsă.

După primele editii care s-au bucurat de o largă participare internațională, propaganda comunistă a recurs la diminuarea fondurilor alocate, fapt ce a contribuit la sistarea Concursului (1971) și diminuarea importanței manifestărilor organizate în cadrul Festivalului, acesta fiind redus la o manifestare cu participare națională sau cel mult regională. Dupa 1989, Festivalul a reintrat pe făgașul normal, încercând prin program si participare să-și recapete renumele pierdut în ultimii 20 de ani.

Pentru un istoric complet al Festivalului, vă invităm să accesați secțiunea dedicată de pe website-ul Festivalului George Enescu.

Brand cultural al Romaniei

Sigla Festival George EnescuFestivalul George Enescu a devenit cel mai bun instrument de diplomație publică și culturală al României, precum și un instrument de dezvoltare economică prin turism. Promovarea unei viziuni strategice, unitare, pentru valorificarea acestor oportunități, cu sprijin guvernamental și privat, poate aduce României beneficii incontestabile, pe plan politic, economic, cultural si de imagine. Odata cu editia 2013, Festivalul s-a extins și în sfera spațiului public, printr-un concept unic care presupune expunerea de lucrări de artă outdoor inspirate de valorile lui George Enescu în paralel cu Festivalul și asuma responsabilitatea generării unei schimbari în societate prin actul de creație: Bucureștiul creativ.

Festivalul creează povești pozitive în presa internațională. În 2013 au fost campanii de comunicare pe CNN si EURONEWS, unele din cele mai relevante publicații pentru iubitorii de muzica au publicat deja articole favorabile: BBC Music a comparat Festivalul Enescu cu celebrul festival BBC Proms, Opera Now, Rolling Stone Japonia, GRAMOPHONE (care a fondat și premiile echivalente Oscarurilor în lumea muzicala mondiala). Mezzo va transmite concerte din festival, alaturi de alte televiziuni straine. Pe plan intern, nivelul uriaș de popularitate a Festivalului reprezintă un capital real pentru construirea de imagine de țară și pentru consolidarea încrederii românilor în valorile lor naționale (brand cultural de tara).

Fiind unul dintre cele mai importante evenimente culturale internaționale organizate de România, Festivalul International George Enescu aduce în medie 20.000 de turiști străini la București și are o acoperire mediatică ce variază de la televiziuni cu renume – CNN, Euronews – la BBC si remarcabile cotidiene stăine și publicații de specialitate (The Guardian, Gramophone), la mass-media de top în plan național. Putând fi considerat un adevarat brand cultural de țară, Festivalul duce mai departe valorile în care credea George Enescu: creativitate, generozitate și implicare.

Festivalul este conectat la noile tehnologii – transmisii live internationale, site modern și actualizat în timp real, www.festivalenescu.ro și are o acoperire în social media care include o pagina de Facebook cu peste 72.000 de fani (mai 2019),  cont de Instagram și cont de twitter.