Prezentarea filmului ‘Enescu, jupuit de viu’ , la Marche du Film Cannes

În această duminică marcăm prezența filmului Film Enescu, jupuit de viu, regizat de Toma Enache, la Marche du Film de la Cannes.

Coloana sonoră include lucrări de George Enescu, dar și muzică originală, compusă de Sebastian Androne-Nakanishi, câștigătorul titlului de Compozitorul Anului 2022 la International Classic Music Awards. De asemenea, coloana sonoră include muzică interpretată de Orchestra Națională a Franței, dirijată de Maestrul Cristian Măcelaru, de Orchestra Națională Radio din România, dirijată de Maestrul Horia Andreescu, și de Laureatul Concursului Internațional George Enescu, violonistul Alexandru Tomescu.

„Enescu este un miracol” – Interviu cu regizorul Toma Enache

realizat de Ovidiu Șimonca pentru numărul al doilea al revistei Festivalului Internațional George Enescu 2023

Enescu e ca un vis împlinit al tuturor românilor.

Regizorul Toma Enache, foto: Mihail Oprescu

Regizorul Toma Enache este gata cu un film despre George Enescu, lungmetraj artistic ‒ dedicat compozitorului român ‒ făcut în cinematografia românească. Festivalul Enescu mi-a oferit prilejul să-i pun câteva întrebări despre cum a realizat filmul, unde a filmat și când ar putea avea loc premiera. Regizorul Toma Enache nu a decis încă titlul filmului cu care lung-metrajul va ieși în lume.

Este al treilea film al regizorului intervievat, după Nu sunt faimos, dar sunt aromân (2013), primul film artistic din istorie vorbit în aromână, și Între chin și amin (2019).

De ce ați dorit să faceți un film despr e Enescu?
Pentru că Enescu este un miracol. Este al 12-lea născut și totuși singurul copil al familiei, toți cei 11 frați și surori născuți înaintea lui murind de mici sau la naștere. M-am întrebat mereu cât curaj îți trebuie ca, după ce pierzi 11 copii, să mai încerci să faci unul. Și ce șanse sunt ca acest al 12-lea copil să fie genial? Acest lucru este, categoric, de domeniul miracolului.

Cum să nu-ți dorești să faci un film despre un miracol, despre cel mai important compozitor român, care, pe lângă faptul că era un geniu, a avut și o poveste de viață și de dragoste unice. Un geniu al muzicii care se îndrăgostește de o prințesă. Întreaga viață a lui Enescu pare un scenariu de film. Pentru mine a fost o invitație onorantă să-l scriu.

În plus, așa cum știm, toate popoarele își onorează marile personalități prin cărți și filme. Noi nu avem încă, în 2023, un film artistic despre George Enescu. Vă mai spun, ca o anecdotă, că a mai fost un lucru care m-a convins să aleg acest subiect. Enescu avea dosar la Securitate, care i-a dat numele de cod Enache, adică același cu numele meu de familie.

Ce eveniment din viața lui Enescu a declanșat declicul pentru film?
Nu un eveniment din viața lui Enescu m-a convins că trebuie să fac acest film, ci mai degrabă o imagine ‒ o fotografie a lui, pe patul de moarte, alături de câinele credincios, Mutzerli. N-a fost o decizie ușoară, oricât de drag mi-a fost subiectul, pentru că știam că va fi un film
independent, un film de epocă care implică costuri mari și dificultăți, din cauza cărora nici cei care primesc fonduri de sute de mii de euro de la Centrul Național al Cinematografiei nu se încumetă să-l facă.

Unde ați filmat? Cum ați ales spațiile de filmare?
Filmările s-au desfășurat în locații emblematice din Iași: Ateneul Național, Opera Națională, Muzeul Municipal Regina Maria, Muzeul Național al Literaturii Române, Casa Memorială Mihail Sadoveanu, Muzeul Vasile Pogor ‒ Casa Junimii, Biblioteca Universității Tehnice Gheorghe Asachi, Universitatea de Arte George Enescu, Filarmonica Moldova și Traian Grand Hotel; din București: Ateneul Român și Opera Națională; din Ploiești: Biblioteca Județeană Nicolae Iorga, Muzeul Județean de Artă Prahova Ion Ionescu-Quintus, Filarmonica Paul Constantinescu, Centrul Cultural Sf. Antim; din Tecuci: Muzeul de Istorie Teodor Cincu. Le mulțumesc pe această cale managerilor acestor instituții de cultură și autorităților locale din orașele menționate.

Sperăm să încheiem parteneriate și cu Ministerul Culturii și cu prestigiosul Festival Enescu. Și, pentru că am menționat Festivalul Enescu, vă mai spun că cel care compune muzica originală pentru coloana sonoră a filmului nostru este un fost câștigător al marelui premiu
al Concursului George Enescu (2014), Sebastian Androne-Nakanishi. Un tânăr extraordinar, primul român care a reușit performanța de a fi desemnat compozitorul anului 2022 în cadrul International Classical Music Awards, care s-a alăturat cu mult entuziasm proiectului nostru.

Theodora Sandu, în rolul Marucăi Cantacuzino, foto: Mihail Oprescu

Cum v-ați ales actorii din rolurile principale?
Așa cum fac întotdeauna, în urma unui casting la care au participat sute de actori. Au fost aleși Mircea Dragoman, actor al Teatrului Evreiesc de Stat din București, să îl interpreteze pe Enescu, şi Theodora Sandu, actriță la Teatrul Toma Caragiu din Ploiești, pe Maria Cantacuzino. Din distribuție mai fac parte și remarcabilii actori Constantin Codrescu, Cezara Dafinescu, Manuela Hărăbor, Adrian Titieni, Cristian Sofron, Kira Hagi, Pavel Ulici, Filip Ristovski, Erica Moldovan, Codrin Dănilă.

Mircea Dragoman, în rolul lui Enescu, foto: Mihail Oprescu

De unde aveți finanțare?
Baza financiară pentru realizarea acestui film despre George Enescu au constituit-o încasările provenite din filmul meu anterior, Între chin și amin, un film despre suferințele din temnițele comuniste, despre ororile Fenomenului Pitești. Filmul poate fi încă vizionat pe Netflix. Poate nu întâmplător, personajul principal din acel film era muzician, un compozitor care cânta la contrabas. Am avut, în plus, susținerea celor doi producători executivi, Martha Maria Mocanu și Elena Enache, a unor oameni care au crezut în acest proiect și l-au susținut, parteneri și sponsori.

Sursă articol: https://blog.festivalenescu.ro/wp-content/uploads/2023/09/Revista_Enescu_nr2.pdf

Poster: Călin Bogdacenco și Emitter.

Trailer video:

Sari la conținut