Ediția din 2017 a Festivalului Internațional George Enescu (2-24 septembrie) a adus la București și în alte șapte orașe din țară peste 3.000 dintre cei mai apreciați artiști străini și români în peste 80 de evenimente.
Programul Festivalului Internațional George Enescu 2017 a fost anunțat în cadrul unei conferințe de presă care a avut loc marți, 22 noiembrie la Ateneul Român și la care au participat: Erwin Simsensohn, secretar de stat în cadrul Ministerului Culturii, Mihai Constantinescu, director executiv, compozitorul Dan Dediu și Oana Marinescu, director de comunicare al Festivalului.
”Festivalul Enescu este în top trei cele mai importante evenimente de gen în plan mondial, după BBC Proms și Festivalul din Lucerna și este o onoare să susținem acest proiect care face parte dintr-o serie de proiecte strategice pentru Ministerul Culturii. Remarcăm o nouă lumină și un nou spirit al Festivalului în anul 2017 și îi mulțumim domnului Vladimir Jurowski că a acceptat directoratul artistic al Festivalului Enescu. Tandemul Zubin Mehta, Președinte Onorific și Vladimir Jurowski, Director Artistic va aduce un câștig enorm Festivalului.”
a transmis Ministerul Culturii, prin secretarul de stat Erwin Simsensohn.
Cu un nou directorat de primă marcă la nivel internațional – Zubin Mehta, Președinte Onorific și Vladimir Jurowski, Director Artistic, în 2017, Festivalul a pus într-o nouă lumină muzica și creația lui George Enescu, precum și muzica clasică. Ca parte a acestui demers, Festivalul a pus tehnologia în serviciul muzicii clasice și al creativității, prezentând lucrări cunoscute într-o nouă abordare; a adus în prim-plan muzica contemporană, invitând pentru prima dată la București pe unii dintre cei mai cunoscuți compozitori ai momentului; a oferit publicului posibilitatea să se bucure de un număr record de lucrări de George Enescu (37) – două dintre acestea fiind în premieră istorică în Festival -, și a acordat matematica la sunetul muzicii, în interiorul Bucureștiului creativ.
“Enescu este una dintre figurile pivot ale muzicii europene. A fost foarte curajos pentru vremea lui în a folosi anumite tehnici. A început într-un mediu cu influențe romantice, însă dacă ne uităm la ce a compus spre finalul vieții, vom vedea că este atât de aproape de muzica contemporană și că inclusiv astăzi este necesară o ureche de profesionist pentru a evalua toate complexitățile muzicii sale. În această linie, prin deschiderea către muzica contemporană și prezența ei în cadrul Festivalului Enescu 2017, mi-am dorit să realizăm o punte între perioade muzicale diferite. Consider că este de datoria noastră să aducem în fața publicului, alături de compoziții enesciene și de mari artiști ai scenei muzicale de astăzi și muzica contemporană. Promovarea muzicii contemporane creează o legătură extraordinară între generațiile de creatori.”
a declarat Vladimir Jurowski, Directorul Artistic al Festivalului
Proiecțiile multimedia au deschis dimensiuni noi în cadrul a trei concerte cu lucrări de o greutate simbolică: Concertul de deschidere al ediției 2017 a Festivalului, cu opera „Oedipe” de George Enescu în versiune concertantă, în interpretarea London Philharmonic Orchestra, sub bagheta dirijorului Vladimir Jurowski și director multimedia fiind regizoarea Carmen Lidia Vidu, „Mathis der Maler”, director multimedia Carmen Lidia Vidu și „Damnațiunea lui Faust”, avându-l ca director multimedia pe regizorul Petrika Ionescu.
COMPOZITORI CONTEMPORANI ȘI MATEMATICĂ
Ediția 2017 a adus ca noutate absolută și seria de concerte Muzica Secolului 21, în cadrul căreia a avut loc Forumul Internațional al Compozitorilor, unde unii dintre cei mai importanți compozitori contemporani ai lumii au participat la discuții cu publicul larg. De asemenea, un alt moment important, în premieră absolută în România, a fost „Imaginary” – o expoziție interactivă despre matematică și muzică, parte a proiectului București Creativ, din cadrul Festivalului Enescu 2017.
În cadrul „Imaginary”, publicul a avut ocazia de a interacționa cu diferite opere de artă, cu sculpturi 3D, cu instalații special create de artiști și matematicieni, care au ilustrat felul în care matematica poate crea unele dintre cele mai frumoase forme de artă. În același timp, expoziția internațională „Imaginary” a ilustrat maniera unică prin care matematica și muzica se pot completa reciproc, aducând laolaltă, cu același scop creativ, matematicieni și muzicieni. Organizată de Freie Universitat Berlin și de Organizația Non-Profit Imaginary, în colaborare cu Universita di Genova, IMAR și Universitatea din București, expoziția a ajuns până acum în 50 de țări și a avut peste 2.5 milioane de vizitatori.