A 26-a ediţie a Festivalului Internaţional George Enescu s-a încheiat la Bucureşti printr-un concert susţinut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Makela cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare româneşti op. 32. Alături de orchestră, au urcat pe scena Sălii Palatului pe parcursul concertului mezzo-soprana Jennifer Johnston, Corul Academic Radio şi Corul de Copii Radio, pregătite de maeştrii Ciprian Ţuţu şi Răzvan Rădos, pentru monumentala Simfonie a 3-a în re minor de Gustav Mahler.
Festivalul Internaţional George Enescu, eveniment desfăşurat sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României şi finanţat de Guvernul României prin Ministerul Culturii, a avut parte de un final de gală pentru ediţia din 2023, care a numărat nu mai puţin de 90 de concerte în programul oficial. Peste 3500 de artişti au urcat pe scenele de la Sala Palatului, Ateneul Român, Sala Radio, Sala Auditorium şi Sala Majestic a Teatrului Odeon vreme de 29 de zile. Un adevărat maraton muzical în care au fost prezentate lucrări în premieră naţională şi mondială şi care a adus melomani din toate colţurile lumii la Bucureşti.
Peste 110.000 de iubitori ai muzicii clasice din România, Statele Unite ale Americii, Franţa, Spania, Germania, Australia, Israel, sau de pe continentul african au asistat la cea de-a 26-a ediţie a Festivalului Enescu.
Nu au lipsit interpretări memorabile ale lucrărilor enesciene: 39 de lucrări simfonice şi camerale, printre care Simfonia a 3-a op.21 în interpretarea maestrului Cristian Măcelaru, sub bagheta căruia au evoluat Orchestra Naţională a Franţei alături de membrii Orchestrei Române de Tineret şi Corul Filarmonicii George Enescu, pregătit de dirijorul Iosif Ion Prunner. Simfonia a 3-a este una dintre cele mai profunde creaţii ale marelui muzician George Enescu, în care autenticitatea lucrării se relevă atât pe plan pur muzical, cât şi în sfera ideilor filosofice pe care această monumentală simfonie le generează.
Maestrul Zubin Mehta, preşedintele de onoare al Festivalului Enescu, a dirijat la Bucureşti preludiul la opera Oedipe în interpretarea muzicienilor italieni de la Maggio Musicale Fiorentino.
Prezenţa românească în Festivalul Enescu a fost marcată de participarea a 17 orchestre simfonice din Bucureşti şi provincie, a peste 20 de compozitori români în programul principal şi al evenimentelor conexe în Bucureşti şi în ţară şi a numeroşi solişti, printre care se numără pianiştii Daniel Ciobanu, Andrei Gologan, Florian Mitrea, violonistele Cristina Ioana Goicea şi Maria Marica, câştigătoarea Concursului Internaţional George Enescu 2022, sau laureaţi ai ediţiilor precedente: Ştefan Aprodu – vioară, George Todică – pian, Adela Liculescu – pian, Ştefan Cazacu – violoncel, Constantin Borodin – violoncel.
7 dirijori români au urcat pe scena principală a Festivalului, la Bucureşti: Cristian Măcelaru, Christian Badea, Cristian Mandeal, Cristian Spătaru, Constantin Grigore, Andrei Feher sau Gabriel Bebeşelea.
A fost prima ediţie desfăşurată sub conducerea maestrului Cristian Măcelaru în calitate de Director Artistic şi a Cristinei Uruc, Manager interimar ARTEXIM, în calitate de Director Executiv.
„Festivalul Enescu devine centrul cultural al globului timp de 4 săptămâni. Este un festival care adună mii de artişti din cele mai bune orchestre ale lumii pentru această sărbătoare a muzicii. Ne-am bucurat împreună de spiritul Generozităţii prin muzică şi am dăruit lumii întregi lucrările lui George Enescu, care au putut fi ascultate în Sala Palatului şi Ateneul Român, dar şi online, de oameni din câteva zeci de ţări.”
Cristian Măcelaru, Directorul Artistic al Festivalului
Peste 170 de oameni au lucrat în echipa ARTEXIM şi în echipele partenerilor care au contribuit la realizarea acestei ediţii.
„Am încheiat cu succes o nouă ediţie a Festivalului Internaţional George Enescu, alături de o echipă în mare parte nouă, într-un context post-pandemic. Timp de 29 de zile ne-am bucurat de muzică excepţională în interpretări unice, care ne-a oferit energia să putem menţine la nivel înalt standardele de organizare a Festivalului Enescu, contribuind 24 din 24 de ore, 7 de zile din 7 la derularea celei mai importante manifestări culturale din România.”
Cristina Uruc, Manager interimar ARTEXIM
La Bucureşti, în prima săptămână de Festival, a avut loc un proiect în rezidenţă artistică care a numărat 10 zile de workshop-uri, conferinţe şi concerte: Academia Lumieres d’Europe, iniţiativă desfăşurată sub patronajul Unesco, în parteneriat cu Institutul Francez şi Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti
24 de copii din cadrul proiectelor Fundaţiilor Special Olympics, Motivation şi Asociaţiei Amurtel au participat la două dintre cele patru concerte din seria dedicată familiilor şi copiilor de la Teatrul Odeon.
15 campioni sportivi cu sindrom Down, din cadrul Fundaţiei Special Olympics România, s-au implicat activ în organizarea Festivalului, primind publicul şi distribuind materialele de informare asupra programului serii de la concertele susţinute de marile orchestre ale lumii la Sala Palatului.
Cifrele Festivalului Enescu 2023
- Peste 110.000 de spectatori din România şi mai multe ţări ale lumii au urmărit concertele organizate la Bucureşti, în cele cinci săli principale ale Festivalului, şi transmise online, la care se adaugă şi publicul care a participat la Piaţa Festivalului, la evenimentele conexe şi seria „Festivalul Enescu în ţară”.
- 62 de concerte, un număr record, au fost disponibile spre vizionare pe site-ul FestivalEnescu.ro, pentru 12 sau chiar 24 de ore de la transmisia live. Vizitatori din peste 45 de ţări au urmărit concertele online, fiind înregistrate vizionări din Germania, Franţa, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, dar şi din ţări precum Argentina, Taiwan, Chile sau Kazahstan.
- Cei 3550 de artişti prezenţi la Bucureşti au adunat un total de peste 9000 de nopţi de cazare şi au parcurs peste 15.000 de kilometri în maşinile oferite de partenerul de mobilitate Blue. Zeci de tone de instrumente au fost transportate din marile oraşe europene la Bucureşti, descărcate şi încărcate de echipa de producţie în culisele sălilor de concerte.
- Peste jumătate de milion de utilizatori au intrat în contact cu Festivalul în mediul online prin intermediul site-ului, blogului şi reţelelor de socializare. Blogul Festivalului, unul dintre proiectele noi din acest an, a publicat peste 150 de texte, cronici şi prezentări de spectacole, inclusiv un Jurnal de Festival semnat de scriitorul Radu Paraschivescu.
- Contul de Instagram a avut o creştere cu 45% a numărului de urmăritori şi a atins peste 100.000 de utilizatori.
- Contul de TikTok, o altă noutate din acest an, a adunat peste 90.000 de vizualizări pentru clipurile publicate.
- Proiectele video din acest an, seria de interviuri Voices of the Festival, Highlights of the Week şi People of Enescu au adunat peste 320.000 de vizionări pe Facebook şi YouTube.